Αγάπη και μίσος στη Casablanca

Αγάπη και μίσος στη Casablanca

Αγάπη και μίσος στη Casablanca

Αγάπη και μίσος στη Casablanca

Της Όλγας Παρθενέα-Γεωργάτσου

Πρόκειται για την κινηματογραφική μεταφορά του θεατρικού Everybody comes to Rick’s. Έγινε  σε σκηνοθεσία Μάικλ Κέρτιζ και έσπασε ταμεία, με τις εισπράξεις να αγγίζουν τα 3,7 εκατομμύρια δολάρια. Η ταινία βρέθηκε στην 7η θέση των εμπορικότερων κινηματογραφικών παραγωγών του 1943. Αποτελεί πλέον ξεκάθαρα ένα από τα κλασσικά αριστουργήματα της έβδομης τέχνης. Το 2006 το Αμερικανικό Συνδικάτο Σεναριογράφων κατέταξε το σενάριο της στην πρώτη θέση των  καλύτερων όλων των εποχών.

Αγάπη και μίσος στη Casablanca

Για πολλούς, ο έρωτας του Ρικ και τις Ίλσα θεωρείται ο ωραιότερος και πιο δυνατός από όσους πέρασαν ποτέ από τη μεγάλη οθόνη. Ένας έρωτας με φόντο τον Β’ Παγκόσμιο πόλεμο που απέδειξε πως τα δυνατά πάθη σπάνια χαίρονται το «Happy end’». Όχι, αν ψάχνετε για ευτυχισμένο τέλος, η Casablanca δεν είναι η ιδανική ταινία για εσάς. Αξίζει όμως να τη δείτε έστω μία φορά στη ζωή σας.

Το στόρυ που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Ο Ρικ Μπλέιν είναι ο γοητευτικός και κυνικότατος ιδιοκτήτης ενός πολυσύχναστου νυχτερινού κέντρου στην Καζαμπλάνκα. Βλέπει τη ζωή του να παίρνει μια απροσδόκητη τροπή όταν ξανασυναντά τυχαία μετά από χρόνια την πρώην αγαπημένη του, Ίλσα. Η σύντομη ερωτική ιστορία των δυο τους έλαβε χώρα στο Παρίσι όπου και τελείωσε άδοξα. Και όταν η Ίλσα εγκατέλειψε ξαφνικά τον Ρικ χωρίς ποτέ να του εξηγήσει το λόγο. Η Ίλσα είναι παντρεμένη με τον ηγέτη της τσέχικης Αντίστασης, Βίκτωρ Λάζλο που καταζητείται από τους Ναζί. Τραγική ειρωνία; Ο Ρικ είναι ο μόνος που μπορεί να τους βοηθήσει να ξεφύγουν.

Αντιμέτωπος ξανά με τα αισθήματά του για την Ίλσα, ο Ρικ βρίσκεται ανάμεσα στη λογική και την καρδιά του. Το ερωτικό τρίγωνο Ρικ, Ίλσα και Βίκτωρ καθήλωσε τους τηλεθεατές.Ήταν ο λόγος που ο λόγος που ανέδειξε τον ΡΙκ Μπλέιν ως τον αρσενικότερο χααρακτήρα του κινηματογράφου. Τραγική εξήγηση, καθώς επιλέγει να χάσει τη γυναίκα που αγαπά για να της προσφέρει ένα καλύτερο μέλλον.

 

 

 

 

 

Οι κακές γλώσσες λένε πως η Ίνγκριντ Μπέργκμαν δε συμπάθησε ποτέ τον Μπόγκαρτ και διατηρούσε αυστηρά επαγγελματικές σχέσεις μαζί του. Η σύζυγός του από τη μεριά της δεν είχε τη Μπέργκμαν σε καμία εκτίμηση καθώς πίστευε πως διατηρεί ερωτικό δεσμό με τον άντρα της. Δεν ήταν λίγες οι φορές μάλιστα που είχε εισβάλει στο χώρο των γυρισμάτων για να νιώθει πως ελέγχει την κατάσταση και να σιγουρευτεί πως η Σουηδή ηθοποιός δεν φλερτάρει το Μπόγκαρτ.

Το αστείο στην όλη υπόθεση είναι πως η Μπέργκμαν κοιτούσε στην κυριολεξία τον Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ αφ’ υψηλού. Εξάλλου, ήταν 5 ολόκληρους πόντους ψηλότερη κι εκείνος αναγκαζόταν να παίζει δίπλα της ανεβασμένος σε σκαμνί. Τι κι αν οι σχέσεις μεταξύ Μπόγκαρτ και Μπέργκμαν δεν ήταν οι καλύτερες; Η χημεία τους αποδείχτηκε μοναδική χαρίζοντας στην ταινία τρία Όσκαρ… Καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας και σεναρίου.

Αγάπη και μίσος στη Casablanca

Η απήχηση της ταινίας, η δυναμική της

Η τελική επιλογή των παραγωγών για την ηθοποιό που θα υποδυόταν την Ίλσα τους δικαίωσε, καθώς στην αρχή είχαν σκεφτεί για το ρόλο τη Γαλλίδα Μισέλ Μόργκαν. Η Casablanca απέσπασε διθυραμβικές κριτικές και αποτέλεσε έμπνευση για νεότερους δημιουργούς. Ήταν όλοι αυτοί που δε δίστασαν να χρησιμοποιήσουν αποσπάσματα της στις δικές τους παραγωγές.

Τρανταχτό παράδειγμα αποτελεί η ταινία του Γούντι Άλεν,  Play It Again, Sam (1972). Εδώ, βλέπουμε το φάντασμα του Ρικ να δίνει συμβουλές για τον τρόπο με τον οποίο μπορεί μια γυναίκα να κατακτηθεί.

Η πιο δυνατή στιγμή της ταινίας είναι λίγα μόλις λεπτά πριν το τέλος. Στη σκηνή, η Ίλσα βρίσκεται μετάξυ Ρικ και Βίκτωρ έχοντας το βάρος της απόφασης με ποιον να πάει και ποιον να αφήσει. Η Μπέργμκαν σε δηλώσεις της είχε υποστηρίξει πως ούτε η ίδια γνώριζε το φινάλε μέχρι το γύρισμα της τελικής σκηνής.

Αγάπη και μίσος στη Casablanca

Η μουσική της Casablaca είναι και αυτή δέλεαρ. Και αυτό, γιατί γράφτηκε από τον Οσκαρικό συνθέτη Μαξ Στάινερ, ο οποίος έχτισε όλο  το μουσικό θέμα στο τραγούδι «As Time Goes By» του Χέρμαν Χάπφελντ.

Το ερωτικό αυτό μουσικό θέμα του παράνομου ζευγαριού έμεινε στην ιστορία του παγκοσμίου κινηματογράφου και ακούγοντας το είναι αδύνατο να μη φέρει κανείς στο νου του σκηνές της διαχρονικής Casablanca.

σχετικό σύνδεσμοι: Σέρτζιο Λεόνε: “Κάποτε στην Αμερική”

Παζολίνι: “Ένας άπιστος που βίωνε τη ζωή γεμάτη θλίψη”

30 σκέψεις του Μπερνάρντο Μπερτολούτσι για το σινεμά, τη ζωή και τον εαυτό του

https://www.klik.gr/gr/el/cinema/casablanca-h-teleia-istoria-agapis-pou-omoia-tis-den-uparchei/

https://www.athensvoice.gr/58890_7-pragmata-poy-moy-emathe-i-casablanca-gia-ti-zoi

https://www.ratpack.gr/buzz/features/story/5027/kazamplanka-h-tainia-agapis-poy-kathe-antras-ofeilei-na-dei?u=16751

Share.

About Author

Γεννημένος εν έτει 1969, στην Κέρκυρα, νησί ενός ανεκπλήρωτου νόστου. Επτάχρονος μετανάστης, εγκαταστάθηκε ακουσίως στην Πάτρα, διέπρεψε ως μαθητής Κλασσικού Λυκείου, και αποφοιτήσας, σπούδασε νεοελληνική Λογοτεχνία στα Ιωάννινα. Αγάπησε τα παιδιά των άλλων, μοιράστηκε μαζί τους την αγάπη της γλώσσας, και δεν έπαψε ν’ αναζητά όσους παρέμειναν παιδιά. Η ζωή του σχοινοβατεί ακατάπαυστα πάνω στο στίχο του Μίλτου Σαχτούρη: «Εγώ κληρονόμος πουλιών πρέπει έστω και με σπασμένα φτερά να πετάω».

Leave A Reply