Αντρές Σεγκόβια - ο δάσκαλος της κιθάρας

Αντρές Σεγκόβια – ο δάσκαλος της κιθάρας

Σαν σήμερα 21 Φεβρουαρίου του 1883 γεννήθηκε, ένας από τους σπουδαιότερους δεξιοτέχνες και θεμελιωτής της κλασσικής κιθάρας Ο Ισπανός Αντρές Τόρες  Σεγκόβια. Γεννήθηκε στο Λινάρες μία πόλη ανθρακωρύχων της επαρχίας Χάεν της Ανδαλουσίας και στα δέκα του χρόνια ενθουσιάστηκε τόσο πολύ από την ” Φλαμένκο ” εκτέλεση ενός κιθαρίστα, ώστε από τότε αφοσιώθηκε στην κιθάρα, την οποία υπηρέτησε ως τα βαθιά γεράματα του. Αντρές Σεγκόβια – ο δάσκαλος της κιθάρας.
Οι αρχικές σπουδές του στη μουσική, έγιναν στη μελέτη του πιάνου και του βιολοντσέλο. Σύμφωνα με τα λόγια του ,υπήρξε μαθητής και δάσκαλος του εαυτού του και αυτό μας επιτρέπει να τον θεωρούμε κατ’ ουσίαν αυτοδίδακτο.
Το 1909 σε ηλικία μόλις 15 ετών, έδωσε το πρώτο του ρεσιτάλ στο ” Μουσικό Ινστιτούτο ” της Γρανάδας και η μεγάλη του επιτυχία, τον ώθησε να ακολουθήσει την σταδιοδρομία του σολίστα. Μέχρι το 1916 μετά τα πρώτα ρεσιτάλ στη Μαδρίτη και τη Βαρκελώνη, η φήμη του είχε εξαπλωθεί σε όλη την Ισπανία. Θα ακολουθήσει μια πετυχημένη περιοδεία στη Λατινική Αμερική από το 1919 ως το 1923. Αντρές Σεγκόβια – ο δάσκαλος της κιθάρας.

Σεγκόβια – η πρώτη αποδοχή

Στην Ευρώπη θα εισβάλει μουσικά το 1924 με την πρώτη θριαμβευτική συναυλία του στο Παρίσι, όπου θα γίνει το εισιτήριο του και για τη Σοβιετική Ένωση. Το 1928 θα επισκεφθεί για πρώτη φορά τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, όπου και πάλι θριαμβεύει. Στη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, θα περιοριστεί στην Αμερική, ενώ μετά τη λήξη του, θα ξαναρχίσει τις περιοδείες ανά τον κόσμο.
Ο Σεγκόβια ήταν άτομο σπάνιας ευφυΐας, με οξύτατη κρίση, εκπληκτική μνήμη, υψηλή αισθητική και χιούμορ. Σαν χαρακτήρας είχε διφορούμενες διακυμάνσεις, υπήρξε βαθιά ανθρώπινος, προσιτός, γενναιόδωρος, παράλληλα όμως εγωιστής, πεισματάρης και συντηρητικός. Μιλούσε τέσσερις γλώσσες και εργαζόταν καθημερινά αμέτρητες ώρες.
Παντρεύτηκε 3 φορές, έχασε κάποια από τα παιδιά του, ενώ σαν όλες τις βαρυσήμαντες προσωπικότητες, στην πορεία της ζωής του απέκτησε στενούς φίλους και αμετανόητους εχθρούς. Συχνά έλεγε πώς έσωσε την κιθάρα από τους γύφτους.
Η μουσική κληρονομιά του Σεγκόβια είναι τεράστια, ανάμεσα σε δεκάδες δίσκους, μεταγραφές, μελέτες, άρθρα και σπουδές. Ήταν ο άνθρωπος που ανέδειξε την κιθάρα σε όργανο του σοβαρού κλασικού ρεπερτορίου, διασκευάζοντας μεγάλα έργα κλασικής μουσικής συνθετών όπως του Μπαχ και του Χέντελ.
Παρουσίασε για πρώτη φορά μία δική του τεχνική παίζοντας κιθάρα όχι μόνο με τα νύχια, αλλά και με τα ακροδάχτυλα, πράγμα που έδινε σαφώς περισσότερες ηχητικές δυνατότητες στο χτύπημα των χορδών. Είναι ο πρώτος που χρησιμοποιεί νάιλον χορδές, αποκτώντας μεγαλύτερη σταθερότητα στο κούρδισμα του οργάνου. Εργάστηκε ακούραστα πάνω από 80 χρόνια στο κλασικό και παραδοσιακό ισπανικό ρεπερτόριο ,ενώ δίδαξε για πολλές δεκαετίες την τεχνική του, σε πανεπιστήμια, ωδεία και οργανισμούς, διοργανώνοντας σεμινάρια σε κάθε γωνιά της Γης. Αντρές Σεγκόβια – ο δάσκαλος της κιθάρας.
” Ο Κιθαρίστας χρειάζεται την ιερή φωτιά, χωρίς την οποία ένας βιρτουόζος μπορεί να είναι άψογος, αλλά τίποτα περισσότερο “.
Τα λόγια του Σεγκοβια προς τους μαθητές του.

Η παρακαταθήκη στους επόμενους

Αντρές Σεγκόβια - ο δάσκαλος της κιθάρας.

Πολλοί σημερινοί επαγγελματίες κιθαρίστες υπήρξαν μαθητές του ή μαθητές των μαθητών του. ( Αλίριο Ντιαζ, Οσκαρ Γκιλια, Τζων Ουίλιαμς, Γεράσιμος Μηλιαρέσης, Δημήτρης Φάμπας, Λίζα Ζωή, Ευάγγελος Ασημακόπουλος, Ευάγγελος Μπουντούνης).
Ο Καλλιτέχνης έδωσε δύο ρεσιτάλ στην Αθήνα το 1931 και το 1951. Το Δεκέμβριο του 1951 ,έδωσε στην Αθήνα δύο ρεσιτάλ, ενώπιον πλήθους και ενθουσιώδους ακροατηρίου. Η Αλεξάνδρα Λαλαούνη  μουσική κριτικός της εφημερίδας Βραδινής, αναφερόμενη στα ρεσιτάλ γράφει  …
” Η ψυχή των μουσικών οργάνων είναι αλήθεια κάτι το μυστηριώδες και ανεξερεύνητο . Η κιθάρα του Σεγκόβια δεν παρουσιάζει στο μάτι καμία διαφορά από μία οποιαδήποτε κιθάρα. Έχει όμως την ψυχή της. Κι όταν την ψυχή αυτή αγγίζουν τέτοια δάκτυλα, γίνεται το θαύμα “. Αντρές Σεγκόβια – ο δάσκαλος της κιθάρας.
Για τα ίδια ρεσιτάλ Ο Μίνωας Δούνιας κριτικός μουσικής και συνεργάτης της εφημερίδας Καθημερινής γράφει…” Ο Αντρέ Σεγκόβια είναι ένας κιθαρίστας χωρίς προγόνους και πιθανότατα χωρίς απογόνους “. Αντρές Σεγκόβια – ο δάσκαλος της κιθάρας.
Ο Σεγκόβια δήλωνε ότι δεν ενδιαφέρεται για τα πολιτικά ζητήματα, οπότε ένα μελανό κομμάτι στην ιστορία της ζωής του, υπήρξε η επιλεκτική στάση που κράτησε απέναντι στο καθεστώς του δικτάτορα Φράνκο. Ένα γεγονός που οδήγησε σε ρίξη την σχέση του με πολλούς Ισπανούς καλλιτέχνες και στοχαστές.
Ο Σεγκόβια τιμήθηκε για τη γενικότερη προσφορά του στη μουσική με 14 χρυσά μετάλλια και μεγαλόσταυρους σε διάφορες χώρες του κόσμου. Ονομάστηκε επίτιμος διδάκτορας σε 9 πανεπιστήμια ενώ σε 3 πόλεις πήρε το όνομά του επίτιμου πολίτη.
Θα φύγει από τη ζωή στις 2 Ιουνίου του  1987 σε ηλικία 94 ετών, με αιτία θανάτου, έμφραγμα του μυοκαρδίου, χωρίς να σταματήσει τις δημόσιες παραστάσεις μέχρι το φυσικό του τέλος.

Συνθέσεις του καλλιτέχνη:

Estudio ( 1912).
Preludio no.14 en si menor, para Deli.
Estudio sin luz.
Estudio ” Remembranza”.
Επίσης είναι αξιοσημείωτο ότι φρόντισε να επηρεάσει αξιόλογους συνθέτες της εποχής του, ώστε να γράψουν έργα για αυτόν. ( Φ. Μορενο Τορρομπα, Χ. Τουρινα, Α. Ταμσαν, Μ.Καστελνουοβο/ Τεντεσκο, Μ.Πονσε, Χ. Ροδριγο κ.α.).
Για την ιστορία της μουσικής, θεωρείται ένα από τα ” ιερά τέρατα ” ,που η διαδρομή και το έργο τους σφράγισαν ανεξίτηλα τον αιώνα που έζησαν.

 

Share.

About Author

Γεννημένος εν έτει 1969, στην Κέρκυρα, νησί ενός ανεκπλήρωτου νόστου. Επτάχρονος μετανάστης, εγκαταστάθηκε ακουσίως στην Πάτρα, διέπρεψε ως μαθητής Κλασσικού Λυκείου, και αποφοιτήσας, σπούδασε νεοελληνική Λογοτεχνία στα Ιωάννινα. Αγάπησε τα παιδιά των άλλων, μοιράστηκε μαζί τους την αγάπη της γλώσσας, και δεν έπαψε ν’ αναζητά όσους παρέμειναν παιδιά. Η ζωή του σχοινοβατεί ακατάπαυστα πάνω στο στίχο του Μίλτου Σαχτούρη: «Εγώ κληρονόμος πουλιών πρέπει έστω και με σπασμένα φτερά να πετάω».

Leave A Reply