Τζάρμους – Μόνο οι εραστές μένουν ζωντανοί

Τζάρμους - Μόνο οι εραστές μένουν ζωντανοίΟ Τζάρμους παραμένει, ευτυχώς, ένας από τους λίγους weirdos της 7ης τέχνης που επιμένουν στο να ανασκευάζουν τα ίδια της τα στερεότυπα. Επιμένει στην μπωντλαιρική σπλήνα. Επιμένει στη ρομαντικοποίηση της φθοράς της πόλης και σε έναν ωκεανό κινηματογραφικών και γενικότερα καλλιτεχνικών αναφορών. Με το Μόνο Οι Εραστές Μένουν Ζωντανοί επιχειρεί να δώσει στο στυλ του κάτι το χρονικά μακροπρόθεσμο. Να χλευάσει όχι μόνο το σύγχρονο βίο, μα και την ίδια την Ιστορία εν γένει. Τζάρμους – Μόνο οι εραστές μένουν ζωντανοί.

Ως μέσο για να ταξιδέψει πίσω στον ανθρώπινο πολιτισμό χρησιμοποιεί τους δύο ήρωές του, τον Αδάμ και την Έυα. Δυο υπεραιωνόβιους ερωτευμένους βρικόλακες. Ο μεν ναρκισσιστικά αυτοκαταστροφικός μουσικός, η δε σχετικά μεγαλύτερη του και σοφότερη. Θα ξανασυναντηθούν στην κατοικία του Αδάμ στο Ντιτρόιτ. Θα περιπλανηθούν με το αμάξι στα εγκαταλελειμμένα σκηνικά. Θα συζητούν για τα πάντα. Θα ονομάζουν τα πάντα με τις λατινικές τους ονομασίες και θα ανεχτούν την παρουσία της Άβας, μικρότερης αδερφής της Έυας. Γιατί αυτή θα τους προκαλέσει μεγάλα προβλήματα. Μα κυρίως θα ζήσουν τον έρωτά τους σαν να μην έχει αλλάξει τίποτα από την ημέρα που γνωρίστηκαν.

Ο ασπρομάλλης αλχημιστής

Σε δύο ώρες ελάχιστης πλοκής και κυνικού διαλόγου, ο Τζάρμους καταφέρνει να ειρωνευτεί όλα τα θεμέλια των ταινιών με βρικόλακες. Όλα τα κλισέ των βαμπίρ, η ρομαντική τους φύση, οι βασκανίες και οι αστικοί μύθοι, το κυνήγι μαγισσών (και ως εκ τούτου του γένους των απέθαντων) ανά τους αιώνες, οι καταραμένες μορφές που έχουν συνδεθεί άρρηκτα με τα πλάσματα της Νύχτας, μπαίνουν στο ειρωνικό στόχαστρο και γελοιοποιούνται. Ο Λόρδος Βύρων καταλήγει ενοχλητικός εγωίσταρος. Η Μαίρη Σέλεϊ και οι καταραμένοι Γάλλοι ποιητές δήθεν κόπανοι. Ο Νεύτωνας ένας κακομοίρης που τον κατάντησαν αποκρυφιστή-αλχημιστή οι γύρω του. Και ο Κρίστοφερ Μάρλοου το ζωντανό-όσο μπορούμε να τον αποκαλούμε τέτοιον-, αληθινό πρόσωπο πίσω από τον Σαίξπηρ.

Τζάρμους - Μόνο οι εραστές μένουν ζωντανοίΤίποτα σε αυτόν τον απαθή, βαριεστημένο κόσμο δεν υφίσταται πλην του αμοιβαίου έρωτα και της αποφυγής των ενοχλητικών θνητών. Όλων αυτών που επιμένουν οι απέθαντοι χαριτολογώντας να τους ονομάζουν Ζόμπι. O ασπρομάλλης σκηνοθέτης βρήκε το κατάλληλο σκαλί για να πατήσει πάνω του και να αραδιάσει το συνεχές namedropping γνωστών και άγνωστων πραγμάτων και προσώπων που τόσο αγαπά. Και για πρώτη, ίσως, φορά το κάνει να φαίνεται όχι απλά καλόγουστο ως προς την ίδια του τη φόρμα, μα και απολύτως αναγκαίο. Τζάρμους – Μόνο οι εραστές μένουν ζωντανοί

Η αναβίωση των σύγχρονων πρωτόπλαστων

Πέραν του διακριτικού χιούμορ (αναπόσπαστο κομμάτι της φιλμογραφίας του), δείχνει ευφάνταστος και ορεξάτος στο στήσιμο των πλάνων του. Τα ενδύματα, οι τοποθεσίες, οι ερμηνείες της Τίλντα Σουίντον και του Τομ Χίντλστον και η πένθιμη μουσική πλάθουν μια σχεδόν no wave παρακμή. Αυτός ο συνδυασμός βρίσκει την ομορφιά στην εγκατάλειψη, στους μισοφωτισμένους κλειστούς χώρους και το κιτρινωπό φως των εξωτερικών σκηνικών. Είτε στο παρηκμασμένο Ντιτρόιτ είτε στην εξωτική νυχτερινή Ταγγέρη.

Εμμονή δείχνεται και στη λεπτομερή διακόσμηση των χώρων που φαίνονται να ορίζουν και να ψυχογραφούν τους «πρωτόπλαστους» πρωταγωνιστές… Δίσκοι 45 στροφών με obscure rock n roll άσματα. Πορτρέτα και φωτογραφίες καταραμένων καλλιτεχνών. Πρώτες εκδόσεις βιβλίων, παμπάλαιες κιθάρες και εξοπλισμοί αναλογικής ηχογράφησης. Ένα σύνολο που φανερώνει τόσο την ανορθόδοξη ιστορικότητα των μορφών μα και τη σκοτεινή τους φύση.

Mια σκοτεινή φύση που επιβάλλει τα γυαλιά ηλίου αφ’ ότου πέσει ο ήλιος, μέσα από τα οποία παρατηρούνται οι μαριονέτες να χορεύουν στους ρυθμούς της ηλιθιότητας. Έχει πλάκα, τελικά, η ανθρωπότητα. Μα μέσα σε όλα αυτά κυριαρχεί ο ανιδιοτελής έρωτας που αψηφά την κατάντια του κόσμου, αρκεί να μπορεί να υπάρχει μέσα σε αυτήν.

Τζάρμους - Μόνο οι εραστές μένουν ζωντανοίΟ γκόθικ κινηματογραφικός σαρκασμός

Η πιο γκοθ ταινία (όχι γκοθ όπως οι Moonspell ή οι Sopor Aeternus, μα όπως οι Type O Negative και οι Bauhaus) που έχει βγει εδώ και πολύ καιρό, ακριβώς επειδή τολμά να σαρκάσει τη φύση της αντί να την ωραιοποιήσει. Οι βρικόλακες μετά από την κατρακύλα που έφαγαν με τη μάπα του Twilight ξαναγίνονται τα cool όντα που ήταν, και ο Τζάρμους μπορεί να χασμουριέται αυτάρεσκα σκεπτόμενος ότι πέτυχε το σκοπό του. Nα χρησιμοποιήσει συμβατικά τεχνάσματα και ιδέες για να τις (ξανα)φέρει τούμπα και να κάνει όλους όσους έμειναν στον Νεκρό να τρώνε τα λυσσακά τους που δεν ξανακυκλοφορεί κάτι παρόμοιο. Τζάρμους – Μόνο οι εραστές μένουν ζωντανοί

 

Share.

About Author

Γεννημένος εν έτει 1969, στην Κέρκυρα, νησί ενός ανεκπλήρωτου νόστου. Επτάχρονος μετανάστης, εγκαταστάθηκε ακουσίως στην Πάτρα, διέπρεψε ως μαθητής Κλασσικού Λυκείου, και αποφοιτήσας, σπούδασε νεοελληνική Λογοτεχνία στα Ιωάννινα. Αγάπησε τα παιδιά των άλλων, μοιράστηκε μαζί τους την αγάπη της γλώσσας, και δεν έπαψε ν’ αναζητά όσους παρέμειναν παιδιά. Η ζωή του σχοινοβατεί ακατάπαυστα πάνω στο στίχο του Μίλτου Σαχτούρη: «Εγώ κληρονόμος πουλιών πρέπει έστω και με σπασμένα φτερά να πετάω».

Leave A Reply