ΒAUHAUS ΠΑΝΤΟΥ ΓΥΡΩ ΜΑΣ…
written by George Portelli

του Διονύση Φωτόπουλου,
INTERIOR-DESIGNER

Έχουμε κατά νου ότι πολλά χαρακτηριστικά προϊόντα που κυκλοφορούν σήμερα, όπως οι ταπετσαρίες, τα υφάσματα αλλά κυρίως τα φωτιστικά και οι διάσημες μεταλλικές πολυθρόνες – λύση στο πρόβλημα του σταθερού άνετου καθίσματος- που ανταποκρίνονται άριστα στον σύγχρονο κόσμο μας, δεν είναι τίποτε άλλο παρά προϊόντα που σχεδιάστηκαν για την μαζική παραγωγή σχεδόν 100 χρόνια πριν; Προϊόντα δηλαδή της σχολής του Μπαουχάους;
[quote_right]Βασικά χαρακτηριστικά του Μπαουχάους ήταν η απλότητα, η λειτουργικότητα και η χρηστικότητα, με ιδιαίτερη έμφαση σε γεωμετρικές φόρμες και στο χρώμα. Απέρριπτε κάθε περιττό διακοσμητικό στοιχείο, θεωρώντας πως η ίδια η πρώτη ύλη περιέχει ένα είδος φυσικής και εγγενούς διακοσμητικής ικανότητας.[/quote_right] Στις αρχές του 20ού αιώνα, τα αντικείμενα καθημερινής χρήσης, όπως έπιπλα και άλλα διακοσμητικά, δεν εμφάνιζαν ανανέωση στη μορφή τους αφού πολλοί κατασκευαστές συνέχιζαν να μιμούνται τα διάφορα στυλ των προηγούμενων εποχών. Το 1919 ιδρύθηκε από τον Βάλτερ Γκρόπιους, στη Βαϊμάρη της Γερμανίας, η σχολή του Βauhaus (Μπαουχάουζ). Το όνομά της προήλθε από αντιστροφή της γερμανικής λέξης Hausbau («οικοδόμηση»). Η φιλοσοφία του ιδρυτή της σχολής: «δεν χρειάζεται να περιμένουμε την εξιδανίκευση της κοινωνίας για να παράγουμε ιδανικά προϊόντα…» οδήγησε στην αναζήτηση τρόπων βελτίωσης των αισθητικών αξιών των βιομηχανοποιημένων χρηστικών αντικειμένων: φωτιστικά, υφάσματα κ.λπ. και την γέννηση του σύγχρονου βιομηχανικού design.

Στόχος της σχολής Μπαουχάους ήταν η αναβάθμιση των προϊόντων μαζικής παραγωγής, όπως τα έπιπλα, αλλά και ολόκληρης της έννοιας της κατοικίας. Η σχολή αξιοποίησε την ανθρώπινη ατομική προσπάθεια στα πλαίσια μιας βιομηχανικής παραγωγής που στο παρελθόν ήταν απόλυτα τυποποιημένη. Η καλλιτεχνική αναζήτηση της μορφής γίνεται μια ευκαιρία για αλλαγή των καθημερινών τρόπων συμβίωσης των ανθρώπων και ολόκληρου του χώρου στον οποίο ζουν άνθρωποι. Το μυστικό των νέων προϊόντων ήταν οι απλές γεωμετρικές μορφές σε συνδυασμό με τα σύγχρονα υλικά γεγονός που εισήγαγε προϊόντα υψηλού σχεδιασμού στην «οικονομική» μαζική παραγωγή.

Σήμερα η σχολή του Μπαουχάους είναι ένα σύμβολο του μοντερνισμού, με μεγάλη επίδραση στην εξέλιξη του λειτουργισμού. Ο Γερμανός κριτικός τέχνης Έκαρντ έγραφε το 1961: «Το Μπαουχάους δημιούργησε τα πρότυπα του σημερινού βιομηχανικού σχεδίου, βοήθησε να γεννηθεί η μοντέρνα αρχιτεκτονική και άλλαξε την όψη όλων σχεδόν των προϊόντων, από την καρέκλα που κάθεστε τώρα ως την τυπωμένη σελίδα που διαβάζετε». Η σημαντικότερη πάντως συμβολή του βρίσκεται στον τομέα της σχεδίασης βιομηχανικών προϊόντων και ειδικότερα του σχεδιασμού επίπλων.

Πολλά χαρακτηριστικά προϊόντα Μπαουχάους κυκλοφορούν απαράλλακτα ως σήμερα, όπως οι ταπετσαρίες, τα υφάσματα, τα φωτιστικά και οι διάσημες μεταλλικές πολυθρόνες – λύση στο πρόβλημα του σταθερού άνετου καθίσματος- που ανταποκρίνονται άριστα στον σύγχρονο κόσμο μας.
Δεν είναι τυχαίο ότι ακόμα και σήμερα τα έπιπλα που δημιουργήθηκαν στην αρχιτεκτονική σχολή Bauhaus διατηρούν το διαχρονικό τους χαρακτήρα και συνεχίζουν να παράγονται μαζικά από μεγάλες εταιρίες παγκοσμίως.

το άρθρο αλιεύθηκε από εδώ:
https://www.k-mag.gr/%CE%BC%CF%80%CE%B1%CE%BF%CF%85%CF%87%CE%AC%CE%BF%CF%85%CE%B6-%CF%80%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%BF%CF%8D-%CE%B3%CF%8D%CF%81%CF%89-%CE%BC%CE%B1%CF%82/

Share.

About Author

Γεννημένος εν έτει 1969, στην Κέρκυρα, νησί ενός ανεκπλήρωτου νόστου. Επτάχρονος μετανάστης, εγκαταστάθηκε ακουσίως στην Πάτρα, διέπρεψε ως μαθητής Κλασσικού Λυκείου, και αποφοιτήσας, σπούδασε νεοελληνική Λογοτεχνία στα Ιωάννινα. Αγάπησε τα παιδιά των άλλων, μοιράστηκε μαζί τους την αγάπη της γλώσσας, και δεν έπαψε ν’ αναζητά όσους παρέμειναν παιδιά. Η ζωή του σχοινοβατεί ακατάπαυστα πάνω στο στίχο του Μίλτου Σαχτούρη: «Εγώ κληρονόμος πουλιών πρέπει έστω και με σπασμένα φτερά να πετάω».

Leave A Reply